باز کن دکان که وقت عاشقی است!

سال‌ها پیش وقتی سیاستمداران و اندیشمندان، شعار دموکراسی را در بازار جهان احیاء کردند، «مطبوعات آزاد» را در شمار یکی از ارکان چهارپایه‌ی دموکراسی گنجاندند و این یعنی، مطبوعات و رسانه‌ها قرار بود دموکراسی را سرِ پا و زنده نگهدارند.
اما از زمانی که مطبوعات به معنای حرفه‌ای کلمه کار خود را آغاز کردند، راه‌ها و اهداف گوناگونی را در پیش گرفتند؛ آن‌قدر گوناگون که گاه از اهداف اصلی خود دور ماندند. امروز شاید دسته‌بندی رسانه‌ها و مطبوعات کار آسانی نباشد اما بر حسب تفاوت اهداف، می‌توان گفت که پاره‌ای از مطبوعات و رسانه‌های ما «زرد» هستند که البته تعریفش برای شما روشن است. پاره‌ای دیگر به مثابه بازوی تبلیغاتی ارگان‌های سیاسی عمل می‌کنند و این البته مادام که شرفِ روزنامه‌نگاری مدنظر باشد، لزوما چیز بدی نیست. برخی نیز در این میان فرصتِ رسانه را مغتنم شمرده‌اند و تجارت می کنند؛ به قول مولانا:«عقل بازاری بدید و تاجری آغاز کرد!» و البته خود مولانا در مصرع بعد تأکید می‌کند که «عشق دیده زان سوی بازارِ او بازارها!»
آن سوی بازارِ تاجران، بازارِ سیاست‌زدگان و بازارِ زردها(!) بازار فراموش‌شده‌ای هست:«بازارِ مردم»
در عصر انفجار رسانه‌های رسمی و غیررسمی، آن‌چه که بیش از همه مغفول مانده است، بیان بی‌غرض «سخنِ مردم» و «مشکلات مردم» است و این یعنی با وجود این همه بازار، بازار مردم آن‌قدر که باید و شاید پررونق نیست.
همه این‌ها را گفتیم برای این که در آغاز سخن بگوییم که گروهی جوان و باانگیزه زیر پرچم «آوای قومس» گردهم آمده‌ایم و هدفمان انعکاس نظرات و مشکلات شماست و تلاش می‌کنیم که «رسانه» باشیم؛ سخن شما را به مسئولان برسانیم و سخن مسئولان را به شما. جنس پرداختن به مشکلات در آوای قومس البته فراتر از نق زدن‌های معمول در تاکسی است! ما در وهله نخست تلاش می‌کنیم که مشکلات شما را آن‌گونه که هستند بیان کنیم و بر این باوریم که بازنمایی دقیق مشکلات، نیمی از راه‌حل مشکلات است. این که نق نمی‌زنیم هم به این معناست که صرفا به بیان مشکلات بسنده نمی‌کنیم، بلکه به سراغ خود شما می‌آییم و از راه‌حل‌ها می‌پرسیم. در این مسیر، از نظر متخصصان هم بهره می‌گیریم تا هم در بازنمایی مشکلات واقع‌گرایانه‌تر عمل کنیم و هم در بیان راه‌حل‌ها علمی‌تر سخن بگوییم.
در کنار توجه به مسائل کلان ملی، اولویت ما طرح و پیگیری موضوعات استانی است. روشن است که هیچ نقطه‌ای از استان نسبت به نقاط دیگر برای ما ارجحیت ندارد و شاید تنها اولویتِ قابل ذکر ما برای پرداختن به مسائل مختلف، فراگیری یک مسأله در استان باشد؛ کما این که در همین شماره نخست، به یکی از فراگیرترین مسائل استان یعنی بحران آب پرداخته‌ایم.
بنایی که تحت عنوان «آوای قومس» پی افکنده‌ایم، بنایی ترمیم‌شونده است و ساختاری که بنا گذاشته‌ایم، یادگیرنده. این یعنی، شما می‌توانید به ما بیاموزید که چگونه باشیم تا هم بیش‌تر تأثیرگذار باشیم و هم بیش‌تر مورد علاقه شما! شما می‌توانید این بنا را ترمیم کنید و آن‌طور که می‌پسندید بیارایید و این میسر نمی‌شود مگر این که با ما در ارتباط باشید و به ما کمک کنید.
ما تلاش می‌کنیم اهدافی که در آغاز برای رسانه‌ها و مطبوعات تعریف شده بود را احیاء کنیم و دوباره به آغاز برگردیم:«ز آغاز همه به اول آیند/ ز آخر برویم ما به آغاز!»(مولانا)
کوتاه سخن؛ منتظر ما باشید، منتظر شما هستیم.
آسمان سینه‌ام را چون شمایی مشتری است
باز کن دکان که وقت عاشقی است