اجتماعیاخبار استاناقتصادی

بدعهدی بانک‌ها، سبب گلایه متقاضیان شده است

سید محمد طباطبایی گفت: بدعهدی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی سبب گلایه متقاضیان امر شده و حل این معضل ورود جدی مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری آوای قومس، طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم در کشور با هدف جهش در تولید مسکن و تأمین سرپناه اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه کلید خورد.

اما تحقق این طرح نیازمند آن است که بانک‌ها به‌عنوان تأمین‌کننده بخشی از نیاز مالی این پروژه به وظایف خود عمل کرده و حمایت‌های خود را در تزریق وام‌ها به متقاضیان به‌درستی انجام دهند.

اما متأسفانه بانک‌ها بعد از شهادت شهید رئیسی در پرداخت تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن کوتاهی کرده و این موضوع سبب گلایه متقاضیان امر شده است.

البته علت دهن‌کجی بانک‌ها به این موضوع کاملاً مشخص است بدین جهت که بانک‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری زودبازده دارند و ترجیح می‌دهند که منابع مالی خود را در جایی قرار دهند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سود تبدیل شود.

برای پای‌کار آوردن بانک‌ها نیاز است که دولت در این زمینه ورود جدی داشته باشد و با بانک‌های عامل متخلف برخورد کند و از سوی دیگر مجلس نیز از ابزارهای قدرت بهره بگیرد و ضرورت برخورد با بانک‌های متخلف را در لایحه بودجه بگنجاند.

اما در میان مشکلات ایجاد شده فوق، مالکان قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان که قربانی تعلل برخی افراد در ساخت مسکن مهر شدند، بیش‌تر آسیب دیده‌اند.

مالکان ۳۳۶ واحد مسکن مهر که با دستور قضائی به‌دلیل ناایمن بودن واحدهایشان مجبور به تخلیه آن‌ها شده‌اند، بر اساس وعده‌های مسئولان قرار بود خانه‌های ویلایی مسکن ملی با متراژ ۲۰۰ مترمربع را در آبان امسال دریافت کنند که این مهم با بدعهدی بانک‌ها محقق نشد.

مالکانی که اکنون مستأجر شده‌اند دیگر پولی هم برای اجاره‌نشینی ندارند و این مهم می‌طلبد مسئولان امر برای ساخت مسکن این افراد اقدام عاجلی انجام دهند.

سید محمد طباطبایی در خصوص روند ساخت واحدهای جایگزین خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان گفت: این پروژه از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده و فاز اول پروژه که شامل ۱۰۴ واحد است در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در ادامه افزود: فاز دوم پروژه که شامل ۱۲۲ واحد خانه ویلایی می‌شود حدود ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مورد فاز سوم نیز پیمانکار زمین مربوطه را تحویل گرفته است، اما هنوز قراردادی با بانک عامل منعقد نشده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: سرعت اجرای پروژه در چهار ماه نخست به‌دلیل روند مناسب تزریق تسهیلات بانکی با سرعت بالایی پیش رفت و این موضوع سبب شده بود متقاضیان به تحویل به‌موقع واحدها امیدوار شوند.

بنا به گفته طباطبایی، اما از اردیبهشت‌ماه سال جاری و بعد از شهادت شهید رئیسی روند تزریق تسهیلات بانکی تا مدتی قفل شد و بعد از آن نیز به‌صورت قطره‌چکانی انجام ‌گرفت که این موضوع برای مالکان خانه‌های ناایمن مسکن مهر به جهت آنکه آورده چندانی نداشته و روند کار بیش‌تر بر اساس سهم‌الشرکه بانک مسکن پیش می‌رفته است، بسیار مشکل‌ساز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان در نهایت ابراز کرد که این نهاد تمامی اقدامات لازم اعم از تأمین زمین در سایت ۲۳ هکتاری «نور» و قطعه‌بندی و فراهم‌آوردن ملزومات فنی و اجرایی کار را انجام رسانده و علت تأخیر در روند اجرای پروژه تنها به تخلف بانک‌های عامل علی‌الخصوص بانک مسکن برمی‌گردد.

منبع: مرآت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا