اخبار استاناقتصادیغذاها

۳۱۴محموله گندم تحویل مراکز خرید استان شد

مدیرکل غله استان سمنان: تاکنون ۳۱۴ محموله گندم از کشاورزان گندمکار تحویل مراکز خرید شده است.

به گزارش پایگاه خبری آوای‌قومس، عبدالرحیم تحصیلی اظهار کرد: فرآیند خرید تضمینی گندم از گندمکاران این استان چهار روز است که به طور رسمی آغاز شده و هم‌اکنون خرید محصول کشاورزان به طور روزانه در غرب استان در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه فصل برداشت گندم در شهرستان‌های این استان پهناور متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر مراکز خرید تضمینی گندم در دو شهرستان گرمسار و آرادان فعال شدند.

وی از فعالیت چهار مرکز خرید تضمینی در شهرستان گرمسار خبر داد و گفت: در شهرستان آرادان نیز کشاورزان می‌توانند محصولات خود را تحویل دو مرکز خرید تضمینی فعال شده بدهند.

مدیرکل غله استان سمنان تصریح کرد: در مجموع امسال ۳۲ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه طی چهار روز نخست خرید تضمینی گندم ۳۱۴ محموله تحویل مراکز خرید در دو شهرستان غربی استان شده، اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۷۹۰ تن گندم از کشاورزان این دو شهرستان خریداری و در انبارهای ذخیره‌سازی استان ذخیره شده است.

تحصیلی با بیان اینکه همکاران ما در طول روز آماده خریداری محصولات کشاورزان هستند، افزود: ۱۲ نفر عامل تشخیص و ذی حساب در ۶ مرکز خرید تضمینی استان فعال هستند.

وی در در خصوص پیش‌بینی برداشت این محصول استراتژیک از مزارع این استان اظهار کرد: برآورد اولیه همکاران ما حکایت از برداشت افزون بر ۱۱۶ هزار تن گندم از مزارع این استان دارد که پیش‌بینی می‌شود ۸۵ هزار تن از آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم شود.

تحصیلی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در دولت رئیس‌جمهور شهید را یکی از دلایل مهم در افزایش خرید تضمینی سالانه در سراسر کشور برشمرد و گفت: میزان خرید تضمینی گندم استان در این دو سال همواره روند افزایشی داشته است.

مدیرکل غله استان سمنان خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و خاطرنشان کرد: البته مولفه‌هایی همچون درصد اُفت مفید،درصد اُفت غیرمفید، میزان سن‌زدگی در قیمت نهایی موثر است.

او با اشاره به سن‌زدگی بالای مزارع گندم این استان در سال‌های دور اظهار کرد: خوشبختانه جدا از مبارزه با این آفت، با اقدامات آموزشی و ترویجی انجام شده طی سال‌های اخیر، میزان سن‌زدگی در مزارع گندم استان تا حد زیادی کاهش یافته و لذا کیفیت گندم در استان نیز در چند سال روند رو به بهبودی داشته است.
مدیرکل غله استان سمنان با اشاره به تلاش جدی دولتمردان برای پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران گفت: به محض تامین اعتبار بهای گندم خریداری شده کشاورزان به سرعت پرداخت خواهد شد. قرار است که امسال نیز دولت مردمی سیزدهم، در اولین فرصت مطالبات گندمکاران پرداخت کند.

تحصیلی از ظرفیت ۲۸۰ هزار تنی ذخیره‌سازی گندم در این استان پهناور خبر داد و افزود: ۱۵۰ هزار تن از این ظرفیت ذخیره سازی مربوط به بخش خصوصی و ۱۳۰ هزار تن از آن نیز مربوط به بخش دولتی است. البته با توجه به اینکه استان سمنان استان معین پایتخت است سیلوی صد هزار تنی گرمسار نیز در حال ساخت است که آخرین مراحل تکمیل خود را طی کرده و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه این سیلو ۱۰۰هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان اضافه می‌کند، گفت: در سفر ۳۰ فروردین رئیس‌جمهور شهید به استان اعتباراتی به این پروژه تخصیص پیدا کرد و لذا این پروژه که ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد به طور قطع امسال تکمیل و افتتاح خواهد شد.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا