اجتماعیاخبار استانسبک زندگیسلامت

مبلغ زکات فطره و کفاره اعلام شد؛

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی ۱۹ فروردین‌ماه در پیامی ضمن تقدیر از حضور حماسی مردم استان در راهپیمایی روز جهانی قدس، میزان زکات فطره در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آوای قومس، نماینده ولی فقیه در استان سمنان، میزان زکات فطره در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد؛

ایشان گفت: براساس نظر مقام معظم رهبری و برخی مراجع عظام تقلید، زکات فطره باید تا پیش از ظهر روز عید پرداخت شود و یا مبلغ آن از سایر اموال جدا شود.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه زکات فطره بر همه افراد در قید حیات واجب است، اما پرداخت آن برعهده کسی است که مکلف باشد و فقیر یا تحت تکفل دیگران نباشد، اظهار کرد: بر این اساس مبلغ زکات فطره معادل حدودا سه کیلوگرم از قوت غالب شامل گندم، برنج، خرما و امثال آن است که با توجه به قیمت گندم در استان سمنان این مبلغ برای هر نفر ۵۵ هزار تومان خواهد بود و لازم است افراد این مبلغ و یا سه کیلوگرم گندم را بپردازند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان متذکر شد: زکات فطره دارای مصارف هشت‌گانه‌ای از جمله فقرا و مساکین است که در این راستا زکات فطره برای افرادی که قوت غالب آنها برنج است در استان سمنان نیز مانند سایر استان‌ها معادل ۱۸۰ هزار تومان برای هر نفر تعیین شده است.

به گفته وی خانم‌های باردار و یا خانم‌هایی که باید نوزاد خود را شیر دهند، همچنین پیرمرد یا پیرزن و بیمارانی که در طول سال امکان گرفتن روزه ندارند باید به ازای هر روزه قضا شده ۷۵۰ گرم طعام یا معادل آن مبلغ ۱۶ هزار تومان را به‌عنوان «فِدیه» بپردازند، البته ذکر این نکته لازم است که خانم‌های باردار یا شیرده باید علاوه بر پرداخت فدیه، قضای آن را هم به‌جا آورند.

حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی با تأکید بر اینکه اگر کسی از ماه رمضان سال گذشته روزه‌ای بر عهده داشته و تا امسال آن‌را ادا نکرده باشد لازم است برای هر روز روزه واجب، ۱۶ هزار تومان کفاره تاخیر پرداخت کند، یادآور شد: اگر افرادی عمداً روزه نگرفته باشند برای هر روز باید علاوه بر قضای روزه، مبلغی معادل اطعام ۶۰ فقیر را که ۹۶۰ هزار تومان است، بپردازند.

امام جمعه سمنان گفت: وجوه مربوط به کفاره عمد و غیرعمد و نیز فدیه، صرفاً باید در اطعام فقرا استفاده شود.

به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان سمنان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا